5 Redenen om naar Kroatië te gaan

Op 8 augustus stapten ik en mijn toenmalige vriend in het huwelijksbootje. Een fotoverslag van deze prachtige dag hebben jullie nog tegoed, vandaag wil ik het eerst hebben over onze huwelijksreis.Onze reis was fantastisch en daarom geef ik jullie graag enkele redenen mee waarom Kroatië een perfecte reisbestemming is.

♥ Bestemming: Cavtat, Kroatië
♥ Hotel Croatia
♥ 12/08/2014 - 19/08/2014

5. Transportmogelijkheden
Voor wie graag het vliegtuig neemt, maar geen ellenlange uren wilt vliegen, is Kroatië een perfecte bestemming. Je vliegt slechts 2 uurtjes vanuit de luchthaven in Zaventem naar de luchthaven in Dubrovnik. Dubrovnik ligt helemaal in het zuiden van Kroatië en daarom valt de duur van de vlucht heel goed mee. Ons hotel lag in Cavtat, zo'n 20 km van de luchthaven. We werden opgepikt door een shuttlebus van de organisatie Neckermann. Vanuit ons hotel keken we uit op het stadje Cavtat, waar er elke avond wel wat te doen viel en waar boten in alle maten en soorten even aanmeerden. We konden te voet naar het stadje, zo'n 5 minuutjes wandelen. Om naar Dubrovnik te gaan, konden we de bus, taxi of boot nemen. Wij kozen uiteraard voor een boottrip, zoiets doe je uiteraard niet elke dag hier in België. Genoeg mogelijkheden om je te verplaatsen en om prachtige locaties te gaan bezichtigen.

4. Mooi weer
Ja hoor, terwijl het in België blijkbaar stortregende, zaten wij in onze zwemoutfits te zonnen aan het water. Het was er echt warm, soms zelfs te warm. Vooral over de middag zoek je best de schaduw op en blijf je niet te lang in de zon zitten, tenzij je ambities hebt om er als een tomaat uit te zien. Wij hadden genoeg zonnecrème mee en om ons gezicht tegen de zon te beschermen kochten we elk een hoedje. Die hoeden zijn daar blijkbaar populair, want in elk toeristisch winkeltje hangt het er vol van. We hadden ook het geluk aan het water en rotsen te zitten, zodat de wind de temperaturen aangenamer maakte. En als verfrissing maakten we natuurlijk een sprong in het heldere water!

Links: Zicht tijdens ons ontbijt/avondmaal in het hotel
Rechts: Zicht 's avonds vanuit onze hotelkamer

3. Cultureel
In het midden van onze week besloten we het stadje Dubrovnik te gaan bezoeken. Deze stad bestaat uit een oud en nieuw gedeelte. De 'oude' stad is omgeven door muren en binnenin vind je kleine steegjes, veel trappen en kapelletjes. Het oogt allemaal zeer knus en gezellig. Natuurlijk maakt het stadsbestuur er ook gebruik van om het extra aantrekkelijk te maken voor toeristen, dus verschiet niet van de vele restaurantjes, toeristische kraampjes, gidsen met grote groepen enzovoort. Op het eind van onze wandeling kwamen we een drinkbare fontein tegen en die konden we echt wel gebruiken, vooral met de snikhete zon die ons uitdroogde.

Weetje: tijdens ons verblijf was er ook een festival aan de gang in Dubrovnik, het DU-EL-Fest, van 13 tot 16 augustus. Dit festival vindt ieder jaar plaats. We kregen te horen van onze reisleider dat de stad daardoor heel druk zou zijn, dus wachtten we liever af.
Het nieuwe gedeelte liepen we ook af, vooral op zoek naar winkels en shoppingcenters. De ligging van de winkels vind ik persoonlijk eigenaardig, ze liggen op onregelmatige afstand van elkaar. Hier en daar heb je 'shoppingcenters' maar in Kroatië betekent dit blijkbaar niet meer dan 3 winkeltjes in 1 gebouw. Bekende winkels, zoals wij ze hier kennen, heb ik niet tegengekomen, maar de anderen waren wel modern en redelijk goedkoop.

2.Unieke activiteiten
In de buurt van ons hotel, en eigenlijk op alle toeristische plaatsen in Kroatië kun je heel wat verschillende activiteiten doen. Zo heb je een ruim aanbod van wijnproeven, fietsen, jet-ski, vissen, boot huren, snorkelen, en nog veel meer. Onze tweede dag in Kroatië gingen we mee op excursie naar de Elafiti-eilanden. Een eilandengroep van 3 eilandjes (Kolocep, Sipan en Lopud) in de Adriatische Zee. We deden de rondvaart in een replica van een handelsschip, in mijn ogen een piratenboot. Op de eilandjes kregen we een korte uiteleg van een gids en konden we daarna vrij rondlopen of een duik in het water nemen. We kregen 's middags ook een lunch op de boot.

Mijn vriend wou altijd al een diepzeeduiken en ook dat was een mogelijkheid. Ik was eerst niet zo'n fan van het idee en was dan ook enorm zenuwachtig. Daar was eigenlijk helemaal geen reden toe, het was zo'n unieke ervaring. We kregen eerst wat training in ondiep water door een professional en daarna begonnen we aan het echte werk. We gingen langzaamaan dieper en dieper, tot wel 5 meter diep! Tussen de vissen zwemmen, een zee-egel vastnemen, de bodem verkennen,... Kortom, prachtig.
De dag erop gingen we ook kajakken, elk apart in een boot. Wanneer een boot passeerde, gingen we er snel achter om op de golven te dobberen. Kajakken is ook een leuke gelegenheid om andere hoeken van het schiereiland te verkennen.

1. Prachtig landschap
En uiteraard, hetgene waar ik het meest heb van genoten was het prachtige landschap. Ons hotel bevond zich op een uiteinde en we waren dus omgeven door water, maar ook door rotsen en gebergte. Wij boekten een kamer met zeezicht, en keken dus uit op de Adriatische Zee met eilandjes en waar ook de zon onderging. Prachtige beelden! Ook van het helderblauwe water stond ik versteld. Zo helder heb ik het nog nooit gezien. Je kon gewoon de vissen zien zwemmen in het water of de rotsen waarboven je zwom. Voor mij ook een tikkeltje eng, je weet nooit wat er onder die rotsen zit :) . De zee die je voor je ziet lijkt eindeloos en is magnifiek om naar te kijken. Het hotel waar we verbleven was zelfs voorzien van ligstoelen en parasols op de rotsen, waar je dus vanop een rots kon zonnebaden met een heerlijk zicht. Het landschap is zeker iets wat me bij zal blijven. Echt de moeite waard om Kroatië eens te gaan bezoeken!